***
* **

N Á V O D Y

Š I T Í :

návod ŠITÍ: Bunda č. 822, členěný střih

5. září 2016 v 23:46 | STŘIHY OTYLKA |  BUNDY
před započetím prací ještě základní rady:
1/ první verzi u nového, tj. nevyzkoušeného střihu vždy šiju z obyčejné látky
2/ zkoušet, zkoušet, zkoušet...
3/ stehovat
4/ proštepovávat švy až po vyzkoušení a vyladění nepřesností. Každá postava má různé zaoblení a disproporce. Ty jsou potřeba upravovat až při šití.
Papírový střih si přiložíme na látku jedním směrem, obkreslíme krejčovskou křídou, nebo ostrou hranou mýdla a vystřihneme s přídavkem na švy asi 2 až 3 cm. Na průkrčníku a průramcích přidáme asi 1 až 1,5 cm. Na délku rukávů a bundy přidáme asi 4 až 5 cm. Podél nakreslených linií prokličkujeme stehovkou, aby se nám při práci čáry nesmazaly.
Stejně jako svrchní díly si vystřihneme i podšívku. U bundy se zapnutím na zip, musíme počítat s tím, že budeme potřebovat zapínání podložit z vnitřní strany svrchní látku. Proto si toto podložení střihneme pomocí stejného střihu, podle červeného zvýraznění:
Vystřižené přední díly podžehlíme vlizelínem. Sešijeme jednotlivé díly zadního a předního dílu a švy rozžehlíme dostran.
Podle střihu vyznačíme kapsy a vyhotovíme je.
Sešijeme rukávové švy, loketní záševky, a rozžehlíme do stran. Rukávovou hlavici 2x prostehujeme a navolníme podle průramkového otvoru. Obvod rukávu je o 3 až 5 cm delší, než obvod průramku.
vytvarování rukávové hlavice
Připravené rukávy vestehujeme do otvoru a oděv vyzkoušíme. Pokud rukávy dobře sedí, nekroutí se, ani nikde netáhnou a nevadí v pohybu, všijeme rukávy strojem. Švy pečlivě rozžehlíme směrem do těla oděvu. Na koncích rukávů vyměříme optimální délku a okraje zahneme a zažehlíme. Přebytečnou látku opatrně zastřihneme. Ručním stehem přichytíme pečlivě (by se látka nevyrthávala) konce rukávu.
Pokud potřebujeme vsadit podšívku, postupujeme takto: Na dolní záložku našijeme podšívku a vtáhneme ji dovnitř rukávu a krytým stehem připevníme v průramku.
Spodní část límce je ze dvou dílů vprostřed sešitých a po rozžehlení švových přídavků je zpěvněný přižehleným vlizelínem. Vlizelín stříháme bez švových přídaků, jen ke švu. Nejlépe je, opět si límec prvně sestehovat. Pak sešijeme dokola spodní a svrchní část límce lícovou částí k sobě a obrátíme lícem navrch. Při šití dbáme, aby vrchní část byla navolněná. Jinak límec nebude sedět na ramenou a bude se kroutit. Hotový límec přežehlíme a můžeme jej za svrchní část vsadit do průkrčníku. Spodní část límce přišijeme krytým matracovým stehem. Nakonec límec můžeme podél okrajů proštepovat. Do náramenice všijeme vycpávky.
Hotový oděv pečlivě přežehlíme přes vlhké plátno (nebo napařovací žehličkou).
Vystřiženou a sešitou podšívku vsadíme do oděvu a pečlivě všijeme.