***
* **

N Á V O D Y

Š I T Í :

návod ŠITÍ: kalhoty

8. září 2016 v 20:52 | STŘIHY OTYLKA |  KALHOTY
Spotřeba materiálu:
látka - šíře 140 cm = 1x délka kalhot + záložka, celkem asi 110 cm až 120 cm
nebo - šíře 70 cm = 2 x délka kalhot + 2x záložka, celkem asi 220 až 240 cm
kapsovina - šíře 100 cm = 50 cm
výztuž pod kapsy = 50 cm
pasovka = obvod pasu + prodloužený pásek na zapnutí = asi 100 cm až 110 cm
zip = 20 cm, nejlépe pevný, kovový
2 ks knoflíky (jeden rezervní)
Materiál s vlasem ( froté, flauš...) stříháme PO vlasu - jen
om manžestr a samet PROTI vlasu - to proto, abychom třeba v případě kalhot neměli "vyleštěný" zadek případně kolena.
STŘIHOVÁ POLOHA:
Osnova: délka látky
Útek: šíře látky
látka je složena podélně v půli, všechny hlavní díly se stříhají po osnově, jinak se nohavice kroutí. Při stříhání dodržujeme tyto přídavky: na záložky v šíři 4 - 5 cm, na boční a krokové švy 4 až 5 cm, na zadní středový nahoře (pro případ pozdějšího rozřiřování) asi 4 cm až k začátku zaoblení, na všechny ostatní švy přídavky asi 3 cm.
Obkreslený střih (na rubu) si ještě ostehujeme po liniích nákresů a vystřihneme. Linie záhybů a kapes označíme na lícovou stranu látky stehovací nití. Vše obentlujeme a vyžehlíme
Na střihu si všimneme, že zadní díl je delší. Správně by měla být vyšší zadní část nad zadním sedovým výkrojem. Délky nohavic od pasu po rovné linii by měly být také shodné, ale zadní díl od sedového výkroje k spodnímu okraji nohavice je opět trošku delší, na stehně je potřeba při šití přední díl trochu napínat. Výška kolena je na nohavicích naznačená, v této výšce by se měly nohavice srovnat a došít rovně bez napínání až k dolnímu okraji.
Pokud máme PŘEDNÍ KAPSY, sešijeme je kolem tří stran, obentlujeme a čtvrtou stranou je všijeme do předního dílu kalhot.
Díly kalhot složíme podélně na polovinu, lícovou stranou dovnitř. Sestehujeme vnitřní krokové švy na nohavicích. Stehujeme od spodu. Zhruba od výše kolen zadní díl kalhot mírně napínáme. Přešijeme na šicím stroji.
Boční šev na novicích:
Na obou polovinách kalhot začistíme a rozžehlíme okraje švů rozložené do stran. Jednu nohavici obrátíme na líc a obě poloviny vsuneme do sebe tak, aby lícové strany látky vežely na sobě.
Při zkoušení zkontrolujeme příléhavost v pase a v obvodu sedu, šířku nohavic, délku kalhot a upravíme.
Na stroji šev sešijeme vpředu jen do hloubky rozparku na zip, vzadu až do pasu.
Záševky v pase odšijeme a sežehlíme k přednímu, případně zadnímu dílu a znovu vykoušíme a případně upravíme. Přední díly kalhot položíme lícem k líci na zadní díly a vše sestehujeme.
Pánské kalhoty se na zleva do prava.
Do kalhot na všívání použijem nový kovový zip, aby se nezvlnil.
Začínáme ho stehovat na straně, kde je knoflík, na líc tak, aby zoubky tak o 3 až 4 mm byly ode švu. Přešijeme na stroji, obrátíme na rub a prostehujeme. Urovnáme přesahy zipu přes látku a dole v rozkroku jej přichytíme tak aby se nezkroutil. Druhou stranu zipu přistehujeme pod překrytí zapínání. Okraj překrytí by měl asi o půl centimetru překrývat zapnutý zip. Je důležité urovnat konec proštepu rozkroku, aby překryt zapínání rovně navazoval. Nedostatečné srovnání nám udělá bouli. Pokud je zip špatně vsazen a nejde popřádně zapnout, je potřeba spodek přestehovat.
Po vsazení zipu na krycí lištu, vyzkoušíme, opravíme, a vypracujeme záševky a kapsy na předním díle.
Látkový pásek podélně přehneme v půli, podle obrázku nastehujeme pasovku, přehneme pásek a přistehujeme tak, aby se nezkroutil a nastehujeme do kalhot.
Pásek po vyzkoušení přešijeme šicím strojem a z vnitřní jej přišijeme ručně.
Pokud máme na kalhotách zadní kapsy, při opětovném zkoušení si určíme jejich umístění.
Vnější kapsy střihneme s 1 cm přídavkem na založení, po jehož nastehování a přezkoušení můžeme kapsy našít.
Do pásku vypracujeme knoflíkovou dírku a přišijeme knoflík.
Ještě jednu radu ke střihům s pružným sedlem: Já stříhám náplet do pasu 2/3 obvodu pasu. Např. pas 75cm, náplet 50cm. Gumičku nedávám.