***
* **

N Á V O D Y

Š I T Í :

návod ŠITÍ: Princesové sako nebo kabát

5. září 2016 v 23:37 | STŘIHY OTYLKA |  SAKA

Papírový střih si přiložíme na látku jedním směrem, obkreslíme krejčovskou křídou, nebo ostrou hranou mýdla a vystřihneme s přídavkem na švy asi 2 až 3 cm. Na průkrčníku a průramcích přidáme asi 1 až 1,5 cm. Na délku rukávů a kabátu přidáme asi 4 až 5 cm. Podél nakreslených linií prokličkujeme stehovkou, aby se nám při práci čáry nesmazaly. Stejně jako svrchní díly si vystřihneme i podšívku. Pokud šijeme kabát s klasickým zapínáním, nebo se zepnutím na zip, musíme počítat s tím, že budeme potřebovat zapínání podložit z vnitřní strany kabátovou látku. Proto si toto podložení střihneme ze svrchní látky pomocí stejného střihu, podle červeného zvýraznění:

Pokud máme princesový, nebo jiný vícedílný střih, musíme si jednotlivé díly pečlivě sesadit, aby nedocházelo ke krabacení, nebo aby kabát netáhl ke straně. Oblouk princesového střihu musí být úplně souměrný a na obou předních dílech ve stejné výšce. Proto si jednotlivé části nejdříve nastehujeme a několiktár vyzkoušíme. Teprve až jsme si úpně jistí tvarem fazony, může díly sešít. Pak ještě musíme horní část dotvarovat pikýrováním na pevné hrubé plátno. Někdy je v ochodě ke koupi i krejčovská žíněnka. V Burdě je doporučováno i podžehlení, ale tím se kabát patřičně nevytvaruje a navíc se vlizelín časem odlupuje.
Jakmile je fazona kabátu v pořádku, můžeme přikročit k další práci.
Sešijeme zadní a přední díl a švy vyžehlíme.
Podle střihu vyznačíme kapsy a vyhotovíme je.
RUKÁV:
Sešijeme rukávové švy, loketní švy, a rozžehlíme do stran. Rukávovou hlavici 2x prostehujeme a navolníme podle průramkového otvoru. Obvod rukávu je o 3 až 5 cm delší, než obvod průramku.
Připravené rukávy vstehujeme do otvoru a oděv vyzkoušíme. Pokud rukávy dobře sedí a nekroutí se, ani nikde netáhnou a nevadí v pohybu všijeme rukávy strojem. Švy pečlivě rozžehlíme směrem do těla oděvu. Na koncích rukávů vyměříme optimální délku a okraje zahneme a zažehlíme. Přebytečnou látku opatrně zastřihneme. Ručním stehem přichytíme pečlivě (by se látka nevyrthávala) konce rukávu. pokud potřebujeme vsadit podšívku, postupujeme takto: Na dolní záložku našijeme podšívku a vtáhneme ji dovnitř rukávu a krytým stehem připevníme v průramku
LÍMEC:
Předšijeme fazónku línce a ušijeme límec. Spodní část límce je ze dvou dílů vprostřed sešitých a po rozžehlení švovývh přídavků je zpěvněný přižehleným vlizelínem. Vlizelín stříháme bez švových přídaků, jen ke švu. Pak sešijeme dokola spodní a svrchní část límce lícovou částí k sobě a obrátíme lícem navrch. Při šití dbáme, aby vrchní část byla navolněná. Jinak límec nebude sedět na ramenou a bude se kroutit. Hotový límec přežehlíme a můžeme jej za svrchní část vsadit do průkrčníku. Spodní část límce přišijeme krytým matracovým stehem. Nakone límec můžeme podél okrajů proštepovat. Do náramenice a všijeme vycpávky.
Hotový oděv pečlivě přežehlíme přes vlhké plátno (nebo napařovací žehličkou) a vyměříme délku.
Vystřiženou a sešitou podšívku vsadíme do oděvu a pečlivě všijeme.