***
* **

N Á V O D Y

Š I T Í :

návod ŠITÍ: rukávové rozparky a manžety

5. září 2016 v 21:58 | STŘIHY OTYLKA |  RUKÁVY
RUKÁVOVÝ ROZPAREK V NÁSTŘIHU:
se používá u rukávů s mažetou, nebo u výstřihu tvarovaném do slzičky. Z líce není téměř vidět lemování.
Délku nástřihu si označíme do požadované výšky. Ze stejné rovné látky si střihneme proužek o 2 až 3 cm delší než bude nástřh a široký 6 cm. Vyzhnačíme si podélný střed lemu. Lícem jej přišpendlíme k líci rukávu nebo výstřihu tak, že jeho středová osa se bude krýt stehovku označující místo nástřihu. Středovou osu obšijeme hustým strojovým stehem asi 2 mm od budoucího nástřihu. Pak obě látky ve středové ose rozstříhneme, obdélník lemu protáhneme vzniklým otvorem do rubu, látky urovnáme a okraje zahrneme. Po přežehlení okraje lemu přešijeme k látce rukávu (výstřihu).
LEMOVANÝ ROZPAREK:
Tvar rozparku si vyznačíme z lícní strany a šijeme stejně jako u výše uvedeného postupu, ale z rubové strany a lem protáhneme na lícní stranu.
Zde můžeme použít rovné i šikmo střihžený proužek látky a využít i kontrastní látky, aby lem vynikl. Takže:
lem přiložíme rubem na rubovou stranu rukávu tak, aby se nám kryl střed lemu s linií záševku. Budoucí nástřih obšijeme 5 mm od středové linie a provedeme rozstřižení rozparku. Lemovku obrátíme na líc, hranu švu vymneme do hladka a po urovnání přežehlíme. Okraj lemu začistíme stejným způsobem jako v prvním postupu.
VÝPUSTKOVÝ LEM:
na lem potřebujeme 2 látky:
aby hotová patka byla 3 cm široká, použijeme látku širokou 5,5 cm, na délku potřebujeme délka rozparku + 2, o druhého přidáme 3 cm.
V poznačeném rozparku látku rozstřihneme a k levému okraji přišpendlíme a přistehujeme lícem
výpustkový lem

k sobě kratší z obou lemů. Krátkou stranu pruhu u konce nástřihu založíme 1 cm do rubu a pruh přišijeme na stroji 5 mm od okraje nástřihu. Šev sežehlíme. Od okraje nástřihu naměříme polovinu šířky lemu a v označeném místě vyznačíme hranu výpustku. Zadní okraj lemu zahrneme a zahneme. Po přežehlení okraje lemu přešijeme k látce rukávu.
Delší z obou lemů položíme k druhému okraji rozparku lícem na líc a drobným stehem na stroji přešijeme. Šířku ohybu látky si měříme tak, aby levý lem byl pravým lemem z lícního pohledu překrytý. Látku zahneme a přežehlíme. Na konci nástřihu si vytvarujeme zakončení lemu o špičky, nebo rovně (podle potřeby) a po nastehování přežehlíme. Ručně začistíme zadní okraje výpustku a tvar zakončení hrany (špička, nebo rovné zakončení) výpustkového lemu. Tento šev zakončíme asi 3 mm od zakončení rozparku.

Nařasení spodního okraje rukávu:
Manžety:
Dolní okraj rukávu s olemovaným rozparkem nabereme podle výše uvedeného obrázku.
Manžetu přehneme podélně v půli lícem k sobě a vnitřní látku z rubu podžehlíme vliselínem. Vsadíme do rukávu nejprve vnitřní částí a po nastehování přišijeme. Přešijeme i na obou kratších stranách a obrátíme na líc.
Manžetu urovnáme a zahneme přečnívající látku dovnitř, přežehlíme a ručně začistíme krytým matracovým stehem.