***
* **

N Á V O D Y

Š I T Í :

návod ŠITÍ: šaty bez ramínek

5. září 2016 v 23:16 | STŘIHY OTYLKA |  ŠATY
SPOTŘEBA LÁTKY se liší podle velikosti a délky střihu:
2 x délka šatů
podložení živůtku
zip
před započetím prací ještě základní rady:
1/ první verzi u nového, tj. nevyzkoušeného střihu vždy šiju z obyčejné látky
2/ zkoušet, zkoušet, zkoušet...
Vypracovaný střih položíme na látku. Díly vystřihneme s přídavkem na švy 2 až 4 cm na záložky.
Prokličkujeme entlem okraje, a jako první si připravíme podkladovou látku živůtku. Sestehujeme záševky, boky a vyzkoušíme. ZKOUŠKY PROVÁDÍME S PODPRSENKOU URČENOU K NOŠENÍ K TOMUTO MODELU. Vypracujeme zapínání (zip, šněrování, patentky či knoflíčkové). Pokud je vše v pořádku, prošijeme šicím strojem. Švy rozžehlíme do stran.

SVRCHNÍ LÁTKU ŽIVŮTKU nařasíme na střih živůtku a vzniklé sklady řasení našpedlíme. Vzniklý tvar vyzkoušíme na oblečeném podkladu živůtku a pokud řasení odpovídá našim potřebám, obstřihneme asi 1 cm podle papírového střihu a sklady ručně proštepujeme. Pokud si budete chtít ušetřit práci a proštepování provedete na stroji, musíte šít asi 5mm od okraje papíru, aby vzniklý šev nebyl na látce znatelný.
Dále můžete opět postupovat dvěma způsoby, tj. svrchní látku našít na podkladovou ručně matracovým stehem.
U druhého způsobu si ještě před přiložením obou látek lícem k sobě, pozorně upravte sklady a po obvodu prošíjte na stroji a asi 1,5 cm od kraje ručně. Pozor, při tomto způsobu se může stát, že některý ze skladů se zkroutí nebo posune a vzniklá deformace naruší celý model. Proto doporučuji ještě druhé, ruční prostehování. U šití ponecháme pasou část bez šití. Po přešití obrátíme na líc, urovnáme kraje, sklady a můžeme proštepovat asi 3 mm od okraje (i v pase).
Do předního dílu můžeme všít podprsekové košíčky mezi obě látky. Pokud zvolíte tuto možnost, všívejte je ručně, drobnými stehy na podkladovou látku.
Pokud při zkouškách vše vyhovuje, průběžně přešíváme na šicím stroji.

VSAZENÍ SUKNĚ DO PASU
Živůtek a sukně se v pasovém kraji přiloží na sebe lícem dovnitř (dle nákresu) a sešpendlíme.

Pak sestehujeme a pasové záševky rozžehlíme.

ZAČIŠTĚNÍ OKRAJE SUKNĚ
Každá látka má snahu se při šití natahovat, proto musíme okraj šatů a sukně znovu vyměřit. Zde budeme potřebovat pomoc další osoby. Stoupneme si na vyšší pevnou podložku (stůl, židle, schody, nižší rovný kus pevného nábytku) Druhá osoba měří výšku sukně, tj rozdíl mezi podložkou a okrajem oděvu od podložky vzhůru. Může nás inspirovat i skvělý nápad s pokřídovaným kusem nitě a pootevřenými dveřmi ;)