***
* **

N Á V O D Y

Š I T Í :

návod ŠITÍ: šaty se sedlem

5. září 2016 v 23:17 | STŘIHY OTYLKA |  ŠATY
SPOTŘEBA LÁTKY se liší podle velikosti a délky střihu:
  • 2 x délka šatů + 1 x délka rukávu
  • podložení průkrčníku = 0,30 m na 70 cm šíře
  • krajovka = 1 m (podle lemu sukně)
  • 2 potítka
  • knoflíčky, pokud máme zapínání

Materiál s vlasem (samet, manžestr, froté, flauš...) stříháme PO vlasu - jenom manžestr a samet PROTI vlasu - to proto, abychom po čase neměli "vyleštěný" zadek po sezení

POLOŽENÍ STŘIHU:

Šití na panenku se příliš neliší od šití našich oděvů. Jen pracujeme s menšími rozměry a tudíž je větší podíl ruční práce.

Vypracovaný střih položíme na látku. Díly vystřihneme s přídavkem na švy 1 cm na záložky.

Prokličkujeme entlem okraje, a sestehujeme sedlo se zbytkem předního nebo zadního dílu (lícem k lícu, šijeme opět po rubu). Při sesazování postupujeme od boku střihu ke středu dílu. U průramků bude řasení volnější, a postupem ke středu děláme hustší sklady. Po vyzkoušení ještě upravíme případné nedostatky a můžeme sešít na stroji. Pokračujeme sešitím záševků, sestehujeme ramena, boky a dolní část šatů až po okraj. Vše rozžehlíme.

PRŮKRČNÍK A ZAPÍNÁNÍ:
U průkrčníku si vyměříme na zadním díle (nebo na předním) střed, kam umístíme zapínání a místo i délku si vyznačíme. Stejným způsobem si připravíme podložení předního a zadního dílu v oblasti kolem krku, tj. průkrčníku. Podložení by mělo sahat asi za 1/2 šiřky ramen (tovární výroba dělá podložení menší, ale pak má snahu se obracet ven) a velkým obloukem asi 1,5 cm pod rozparek zapínání. U tenkých látek podložení uděláme podložení větší, aby tunika byla kvalitně propracovaná a nebyly zbytečně vidět nehezké okraje a přechod látky...

Podložení zatím nemusíme nastřihovat v místě zapnutí a lícem přiložíme na líc svrchní látky. Prostehováním asi 1 cm od okraje obě látky spojíme, zkontrolujeme velikost a tvar průkčníku a sešijeme na stroji. Šít začínáme v místě budoucího zapínání a po dokončení švu, nastřihneme zapínací rozparek. Opět prostehujeme, zkontrolujeme tvar, vložíme látkové poutko na knoflíček a sešijeme na stroji. Pak obrátíme na líc, urovnáme kraje a můžeme proštepovat asi 3 mm od okraje. Stejným způsobem můžeme ozvláštnit i okraj kratších rukávů.

Zapínání jde vypracovat i na suchý zip, musíme však počítat s potřebným překrytím zapínání, proto tento díl musí mít v místě zapínání šev až do pasu. Zadní díl v tomto případě sešíváme ze dvou polovin.

nezaponeňte si označit pravý a levý rukáv, aby nedošlo k záměně a sestehujeme boky rukávu. u tohoto střihu je na rukávech šlenící šev pod hlavicí. U šití postupujeme podobně jako u šití sedla. Tj. širší díl nabereme tak, aby šířka horního a dolního dílu byly stejné a lícem na líc spolu sestehujeme. Řasení uplatníme hlavně na středu rukávu, aby vynikl objem hlavice rukávů. Další postup prací najdete v tomto článku (nadpis je proklikávací)

Pokud při zkouškách vše vyhovuje, průběžně přešíváme na šicím stroji.
pokud máme LÍMEC, postupujeme podle článku

VOLÁNY NA SUKNI

Při vyměřování nasazení volánů postupujeme obdobně jako u vyměřování spodního okraje.

ZAČIŠTĚNÍ OKRAJE SUKNĚ
Každá látka má snahu se při šití natahovat, proto musíme okraj šatů a sukně znovu vyměřit. Okraj sukně 2 x zahneme a začistíme ručním stehem. Dbáme, aby stehy nebyly z líce vidět.
**