***
* **

N Á V O D Y

Š I T Í :

návod ŠITÍ: Ušanka, beranice č. 103

5. září 2016 v 23:53 | STŘIHY OTYLKA |  POKRÝVKY HLAVY

Beranici, nebo ušanku si zhotovíme z látky, kůže, flísu nebo kožešiny. Pevnost zajistíme výstužnou vložkou z výztužného plátna, podšívkoviny, organtýnu atd. Pochopitelně záleží na použitém materiálu. Pevnou kůži podložíme jen plátnem.
Spotřeba je asi 40 cm látky široké 140 cm.

Rozměry dílků:
  • výška 20 cm
  • nejširší místo 11 až 12 cm
  • základna 1 dílku je 1/6 obvodu hlavy
  • vnitřní pásek na zpevnění kolem základny na obvodu hlavy vysoký asi 3 cm
  • ohrnovací díl přední čelní
  • 2 boční díly na uši (délku si zvolíme)
  • vázací tkanice
Nezapomeňte přidat na švy 1 až 2 cm.

Díly stříháme stejné jak ze svrchní látky, tak z podšívky a výztuže. Nastříhané díly svrchní látky, výstužné látky, a podšívy přiložíme přesně k sobě, a každý ze šesti dílů (všechny tři vrstvy) obstehujeme v ruce dokola. Dílky při šití na stroji jinak klouzají a tvar jednotlivých dílků se deformuje a nepřesně vytvarovaná beranice špatně sedí.
Sestehované dílky sešijeme na stroji vždy dva a dva lícem k sobě. Ke každé dvojici přišijeme třetí dílek, takže čapku sešijeme nakonec jedním středovým dlouhým švem. Švy rozžehlíme a proštepujeme po jedné nebo po obou stranách.
Vyměříme usazení předního dílu. Dílek č. 4 rozdělíme napůl, přední ohrnovací díl rovněž a oba středy přiložíme k sobě a nastehujeme směrem k okrajům.
Šev mezi díly 2 a 3 poslouží také jako střed na přiložení bočního dílu na jednom uchu.
Šev mezi díly 5 a 6 nám opět poslouží jako střed na přiložení bočního dílu na druhém uchu. Obě uložení bočních dílů si ještě zkontrolujeme před nastehováním vyzkoušením na hlavě. Pokud dobře sedí, můžeme nastehovat. Jinak ještě musíme oba díly posunout. Po nastehování můžeme sešít, rozžehlíme švy a můžeme nastehovat proužek látky kolem obvodu hlavy a tím stanovíme přesný rozměr okolo hlavy.
Téměř hotovou ušanku ještě vyložíme podšívkou, na uších vezapomene na vázačky, a drobným krytým stehem podšívku všijeme v ruce.
Nebo na šicím stroji. Pokud šev přešijete na šicím stroji, musíte si ponechat otvor pro obracení ušanky a protažení tímto otvorem, aby se šev nechal proštepovat. Nakonec zmíněný otvor prošijte ručně, nebo na stroji.