N Á V O D Y ...Š I T Í :

návod ŠITÍ: HOUPADLO

6. září 2016 v 0:27 | STŘIHY OTYLKA |  HOUPADLA
Rozměr sedacího polštáře: průměr sedáku i základny 70 cm, výška polštáře cca 15 cm,
Materiál:
  • svrchní pevná látka = plátno, nebo jiná látka na vnitřní vak
  • 30 až 40 cm zipu do povlaku polštáře,
  • kuličková výplň z dutého vlákna, nebo polystyrenové kuličky
Výšku válce musíme poněkud snížit, aby nebyl polštář příliš naplněný.
Připravíme si svrchní látku i plátno na výplň a oboje střihneme podle přichystaného střihu, k němuž jako vždy přidáme asi 3 cm na švové přídavky.

SPOTŘEBA LÁTKY:

cca 650 až 700 cm x 140 cm

SEDACÍ DÍL, polštář:

Základnu tvoří kruh, bočnice houpadla je ze 3 dílů, aby se maximálně využila zakoupená látka.
Nejprve si sešijeme polštář.
Jednotlivé díly položíme lícem k sobě a sešijeme po stranách po obvodu kruhu. Ponecháme otvor na výplň. Urovnáme švové přídavky k jedné straně a proštepujeme. Tím se švy zpevní.

Otvor po vsypání výplně uzavřeme krytým matracovým stehem a dobře zapošijeme.
Potah ušijeme stejným způsobem, ale do ponechaného otvoru vsadíme zip.
Instalace zipu je opravdu snadná. (Existuje mnoho způsobů, ale tato metoda základní a velmi jednoduchá):
Obě strany, mezi které přijde zip vsadit, si obentlujeme.
Pak sestehujeme otvor v místech, kam příjde vsadit zip. Zbylou část přešijeme na stroji a u zipu krátce zapošijeme.
Okraje látky rozložíme do stran a pečlivě vyžehlíme.
Přesně na sestehovaný a rozžehlený otvor přiložíme zip tak, aby spirála zipu byla na jedné straně překrytá látkou asi o 2 až 3 mm, na druhé přesně lícovala se spirálkou zipu. Urovnáme si koníček a zip našpendlíme, nebo ještě lépe - nastehujeme.
Výsledek zkontrolujeme a pokud je vše v pořádku, přešijeme na šicím stroji s nasazenou speciální patkou asi 1 mm od okraje látky, na druhé straně asi 2 až 3 mm od okraje látky, těsně vedle zipové spirály.

ZÁVĚSNÁ ČÁST:

díly:
1 x záda
2x bok
1x kruhová základna, může být z dvojité látky, jak je doporučeno na střihu.

Nejprve sešijeme oba boky se zadním dílem závěsné části a švy zpevníme proštepováním. Dolní část závěsné části si nastehujeme nebo našpendlíme na kruhovou základnu. Pokud použijeme dvojitou látku, položíme obě vrstvy rubem k sobě a obšijeme dokola.
Pečlivě měříme a počítáme s tím, že každá látka má snahu se natahovat a kroutit. Střih předního dílu je do špičky, aby vstupní otvor byl dostatečně široký a šel obroubit šimým proužkem. V případě, že chcete mít vnitřní polštář krytý za okrajem předního dílu, doporučuji špičky PD zvětšit aby šly sešít k sobě. Může se však stát, že okraj bude pod koleny tlačit.
Pokud je vše v pořádku, sešijeme a zpevníme proštepováním. Přední, nezačistěný okraj vstupního okraje začistíme pevným šikmým proužkem. Musíme počítat s tím, že tento okraj bude extémě namáhán.
Na horní, tj. závěsné části, doporučuji vyměřit tunýlek podle velikosti lana (+ vůle), které tímto tulýlkem provlečeme. Okraj tunýlku 2 x zahneme a nělikrát prošijeme, aby byla jistota, že stehy nepovolí. Lano protáhneme karabinou a zauzlujeme.
Nakonec vložíme ušitý sedák a můžeme houpadlo zavěsit na pevný a dobře zabudovaný hák, nebo trám. Před používáním pečlivě vyzkoušejte pevnost zvolených materiálů vhodně zvolenou zátěží.