***
* **

N Á V O D Y

Š I T Í :

návod ŠITÍ: baret kruhový

5. září 2016 v 23:56 | STŘIHY OTYLKA |  POKRÝVKY HLAVY
Baret ušijeme ze silnější vlněné plášťové či oblekové látky vystužené organtýnem. Lze však použít i flís. Budeme potřebovat 35 cm látky široké 140 cm (přeložené na půl), stejný kus látky na podšívku, 60 cm organtýnu, nebo jiné lehké a pevné látky na výztuž a proužek krejčovského plátna nebo pasovky na zpevnění látky kolem hlavy.
Kruh s průměrem 30 cm vystřihneme z jednoduché látky. Hotový pásek kolem hlavy je široký nejvíce 3 cm. Můžeme jej však střihnout i celku, v tom případě jej střihneme ve dvojité šíři a přeložíme. Musíme však pamatovat na prostor na šev. Stříhá se vždy ze šikmé látky.
Spodní díl čapky střihneme rovněž dvojmo. Oba díly budou široké 8 cm a oblé tak, aby odpovídaly křivce kruhu. Délka horní křivky se rovná objemu hlavy, vnější = delší křivka je rovna obvodu kruhu, tedy dýnka čapky.
Při stříhání počítáme s přídavkem 2 cm na švy.
Tyto dva spodní díly čapky (pásek kolem hlavy a dýnko) sešijeme na rubu a švy dobře rozžehlíme. Můžeme je prošít ručně bílou vyšívací bavlnkou.
Na dýnko čapky položíme jeden, nebo dva kruhy z organtýnu, a všechny vrstvy tkaniny prošpendlíme. Kruhy obrátíme před sebe tak, aby před námi ležela lícová strana dýnka čapky. K ní přišpendlíme a přisehujeme lícem na líc spodní část čapky, která je bez tužidla. Oba díly dokola sešijeme na stroji, šev rozžhlíme a opět prošijeme bílou vyšívací bavlnkou po obou stranách švové rýhy, takže na rubu prošijeme i švové přídavky. To rovněž zpevní tvar baretu.
Nyní připravíme podšívku, sešijeme ji stejně jakio čapku a vestehujeme ji do ní tak, aby se šev podšívky a čapky vzájemně kryly. Po celém obvodu přišijeme podšívku na rubu delšímy stehy ručně. Stehy mají podšívku jen přichytit, aby nekoukala z čapky.
Střižný okraj podšívky přestehujeme ke střižnému kraji vlněné látky a vypracujeme pásek čapky. Je výhodnější jej předem sešít na velikost obvodu hlavy (= obvod hlavy děleno 2*3,14), protože někdy potřebujeme látku čapky do něho navolnit. Pásek přiložíme lícem na líc kraje čapky, přistehujeme jej a přišijeme na stroji. Pásek, již vyložený plátnem, v polovině hneme a na rubu začistíme obrubovacím entlem. Také jej pročijeme bílou bavlnkou. Na přední stranu čapky přišijeme drobnou ozdobu.