***
* **

N Á V O D Y

Š I T Í :

návod ŠITÍ: ŠATOVÁ SUKNĚ členěná

5. září 2016 v 23:24 | STŘIHY OTYLKA |  ŠATY
SPOTŘEBA LÁTKY:
ŠATY = 1 x délka středového předního dílu + 2 x délka bočních dílů + 1 x délka zadního dílu
+ 10% na švy a vysrážení látky
1 zip do boku = 18 cm
Materiál s vlasem (samet a manžestr) stříháme PROTI vlasu - to proto, abychom po čase neměli "vyleštěný" zadek po sezení
Díly vystřihneme s přídavkem na švy 5 cm na záložky.
Prokličkujeme entlem okraje, sestehujeme záševky, a připravíme se na montáž předního dílu. Ten se skládá ze středového dílu, 2 kapesních váčků a 2 bočních dílů.
Přední středový díl má poněkud neobvyklý tvar, takže sesazení učiníme podle nákresu :
Nejpve sesadíme středový díl s kapsou, přiložíme je lícek k sobě, aby byly oblouky průhmatu do kapsy pěkně souměrné a seetehujeme. Aby se po obrácení na líc okraje nekroutily, uděláme si opatrně mírné nástřihy v oblouku a sešijeme po rubu na stroji od průkrčníku po bok. Stejným způsobem sešijeme i druhý boční díl. Obrátíme na líc, urovnáme švy a přežehlíme. Pak si na rubovou stranu přiložíme boční díl tak, aby nám začínal v průkčníku a okraj aby souhlasil s okrajem kapesního váčku a pak i na boku. Sešpendlíme si okraje kapesního váčku, průkrčníku i boku. Zkontrolujejem jestli se látka někde nekroutí a můžeme sešít. Začneme kapsou a postupujeme k průkrčníku a pak sešijeme dno kapsy do boku. Po obrácení na líc si přední díl urovnáme a předšijeme si spojení vrstev látky na bocích v místech, kde bude boční šev tak, aby tento pomocný šev nebyl po sešití boků vidět. Dále postupujeme v šití obvyklým způsobem.
Sestehujeme ramena, boky až na konec sukně a vyzkoušíme. Místo pro zapínání na zip ponecháme volné, pouze šev ručně sestehujeme. Z vnitřní strany všijeme (nejdříve ručně, poté strojem) zip tak, aby koníček byl na lícní straně a sestehovaný boční šev vypářeme. Vše rozžehlíme. Pak sestehujeme pasové záševky, po vyzkoušení je můžeme upravit do potřebného tvaru a sešít na stroji. A znovu rozžehlíme.
Okraj průkrčníku a průramků můžeme začistit šikmým proužkem, nebo si ze svrchní látky střihneme podle okrajů podsádku, přiložíme lícem na líc a po přistehování přišijeme. V tomto případě budou opět potřeba mírné nástřihy látek v obloucích. Po obrácení podsádky do vnitřní strany urovnáme okraje švu a proštepujeme asi 1 cm od okraje. Na ramenou a v bočním švu podsádku krytým stehem upevníme ke svrchní látce, aby se neobracela na svrchní stranu.
ZAČIŠTĚNÍ OKRAJE SUKNĚ
Každá látka má snahu se při šití natahovat, proto musíme okraj šatů a sukně znovu vyměřit. Zde budeme potřebovat pomoc další osoby. Stoupneme si na vyšší pevnou podložku (stůl, židle, schody, nižší rovný kus pevného nábytku) Druhá osoba měří výšku sukně, tj rozdíl mezi podložkou a okrajem oděvu od podložky vzhůru.

VÝBĚR VHODNÝCH STŘIHŮ: