***
* **

N Á V O D Y

Š I T Í :

návod ŠITÍ: ŠATOVÁ ZÁSTĚRA

5. září 2016 v 23:15 | STŘIHY OTYLKA |  ŠATY
SPOTŘEBA LÁTKY:
2 x délka šatové zástěry + 1 x výška volánu + 1 x délka rukávu
+ 10% na švy a vysrážení látky
krajovka = 1 m (podle lemu sukně)
2 potítka
1 zip do boku = 18 cm
Díly vystřihneme s přídavkem na švy 5 cm na záložky.
Nejdříve si podle vyznačení na střihu vyznačíme sámky. U střihu č.
Prokličkujeme entlem okraje, sestehujeme ramena, boky až na konec sukně. Vše rozžehlíme. Na horní okraj šatové zátěry si vyměříme umístění ramínek. Na střihu jsou ramínka přinechaná, ale je možné je libovolně posunout do správné polohy. Odstřižená ramínka obroubíme a všijeme na potřebné místo.
Do pasu můžeme všít vázačku. Tu si připravíme z dlouhého tunýlku přeloženého podélně v půli a ze dvou stran obšitého. Třetí, nepřešitou (nejkratší stranu) použijeme na obrácení pásku na líc. Hotové pásky vsadíme neuzavřenou stranou do pasového švu.

Sámkování:
U zkoušky zkontrolujeme rozestupy a optimální směr sámků. Sámky prostehujeme a na zkoušce konstrolujeme celkový vzhled a rozestupy. Pokud potřebujeme v pase šaty projmout, můžeme upravit výšku sámků v pase podle potřeby. Vzhledem k počtu sámků, úprava může činit 1 až 2 mm. Pokud je u zkoušky vše v pořádku, sámky proštepujeme strojem v potřebné vzdálenosti od okraje ohybu přeložené látky. Při šití dbáme na rovný hladký šev. Každá nerovnost. nebo vybočení může narušit celkový vzhled modelu. Dodržíme jednotné zakončení v optimální vzdálenosti od dolního okraje, jenž je vyznačeno na střihu.

Boční ZDRHOVADLO v sukni 8 cm, v živůtku 10 cm.
Obě strany, mezi které přijde zip vsadit, si obentlujeme. Na všívání zipu používáme speciaílní patku.
Pak sestehujeme rozstřiženou zadní stranu oděvu v místech, kam příjde vsadit zip. Zbylé 3 cm z každé strany přešijeme na stroji a u zipu krátce zapošijeme. Okraje látky rozložíme do stran a pečlivě vyžehlíme. Přesně na sestehovaný a rozžehlený otvor přiložíme zip tak, aby spirála zipu byla na jedné straně překrytá látkou asi o 1 až 2 mm, na druhé přesně lícovala se spirálkou zipu. Urovnáme si koníček a zip našpendlíme, nebo ještě lépe - nastehujeme.
Výsledek zkontrolujeme a pokud je vše v pořádku, přešijeme na šicím stroji s nasazenou speciální patkou asi 1 mm od okraje látky, na druhé straně asi 2 až 3 mm od okraje látky, těsně vedle zipové spirály.
Vsazený zip zkontrolujeme z lícové strany a pokud je vše v pořádku, vytáhneme stehovací nit a došijeme.
Pokud při zkouškách vše vyhovuje, průběžně přešíváme na šicím stroji.

ZAČIŠTĚNÍ OKRAJE SUKNĚ
Každá látka má snahu se při šití natahovat, proto musíme okraj šatů a sukně znovu vyměřit. Zde budeme potřebovat pomoc další osoby. Stoupneme si na vyšší pevnou podložku (stůl, židle, schody, nižší rovný kus pevného nábytku) Druhá osoba měří výšku sukně, tj rozdíl mezi podložkou a okrajem oděvu od podložky vzhůru.
Nakonec vyměříme umístění aplikací a potřebný počet květů si podle střihu ustřihneme bez švových přídavků. Po obentlování můžeme kruhy nastehováním upravit do potřebného tvaru květu a našít na určená místa.

*