***
* **

N Á V O D Y

Š I T Í :

návod ŠITÍ: SPODNIČKA

5. září 2016 v 23:06 | STŘIHY OTYLKA |  SPODNIČKY
Oděvy ať už jsou jakékoliv se stříhají po osnově - tzn. rovně = rovnoběžně s pevným okrajem látky. Jinak riskujeme, že se deformují vytahováním materiálu - i ten nejpevnější materíál se kosmo bude vytahovat. Způsob položení střihu je shodný se sukní:

Spodničku do sukně si střihneme jako rovné 2 obdélníky. Naměříme si obvod sedu i s přídavkem na volnost - přiložíme si kolem těla centimetr natolik volně, jak potřebujeme volnou spodníčku. Pak rozdělíme naměřenou hodnoutu na půlku, tím dostaneme PD a ZD. Zadní díl je větší, takže - k ZD přičteme na každý bok 1cm (ve výsledku tedy 2cm na zadní díl) a o ty 2cm zase zúžíme boky PD - tak dostaneš šířku obdélníků spodničky - délku (druhý rozměr obdélníku) naměříme podle oblíbené sukně.
To je proto, aby ZD byl širší vzhledem k vystouplosti zadečku - aby se pak boční šev usadil krásně na boku. Když by se to neudělalo - byl by pak boční šev jakoby o kousek vzadu a ne přesně na boku postavy. No a v pase se u spodničky žádné záševky ani nic podobného nedělá. Jen jednoduše uděláme v místě pasu sklady - složíme do záhybu (2 na PD a 4 na ZD nebo míň, podle tvaru postavy). Záhyb by neměl být širší jak cca 1-1,5cm.
POZOR - aby záhyby směřovaly vždy k bočnímu okraji, aby se zamezilo tomu, že budou dělat "hrby". Sešijeme oba boky k sobě a ponecháme rozparek na délku zipu.
Pak můžeme spodničku vsadit do pásku společně se sukní.
Druhou možností je v pase udělat malý tunýlek a navléknout uzkou prádlovou gumu - max. 0,5cm Mrkající pokud chceme spodničku volnou a používat i k jiným sukním.
ZAČIŠTĚNÍ OKRAJE SUKNĚ a spodničky
Každá látka má snahu se při šití natahovat, proto musíme okraj šatů a sukně znovu vyměřit. Zde budeme potřebovat pomoc další osoby. Stoupneme si na vyšší pevnou podložku (stůl, židle, schody, nižší rovný kus pevného nábytku) Druhá osoba měří výšku sukně, tj rozdíl mezi podložkou a okrajem oděvu od podložky vzhůru.
V dolním okraji 2x zahneme a prošijeme, nebo zakončíme prádlovou krajkou