***
* **

N Á V O D Y

Š I T Í :

návod ŠITÍ: SPONKOVNÍK

6. září 2016 v 0:48 | STŘIHY OTYLKA |  SPONKOVNÍK

Na šití jsem připravila několik střihů, základ je ale stejný - kapsy našité na dlouhém obdélníkovém základu + popruhy na sponečky a spony.

Podle střihu si připravíme

1/ látku na obdélníkový základ,

2/ výztuha na podžehlení

3/ popruhy (můžou být i z kontrastní látky)

4/ proužky na upevnění popruhů

5/ 2 kapsy

Jako obvylke, látku stříháme s přídavky na švy, asi 2 cm a vše si vyžehlíme. Výztuhu střihneme bez švových přídavků a budeme ji potřebovat nažehlit a až ke konci prací na zadní základovou látku.

Okraje proužků na upevnění popruhů si zahneme (nastehujem, nebo pomocí špendlíků) a vyžehlíme.

Vyměříme si výšku kapes a délku popruhů. Konce popruhů přijdou ukotvit proužky látky těsně mezi obě kapsičky. Konce popruhů uchytíme několika stehy a přiložíme připravené upevnění a nastehujeme. Vše přešijeme na stroji. Popruhy přišijeme v několika bodech na základovou látku tak, aby šly mezi švy vsunout různě široké sponky a spony.

Jako další krok přijde našití dna kapsiček lícem na líc základny. Horní kapsa přijde našít dnem nad nad ukotvení poruhů. Nesmíme však zapomenout, že boky dna musí být složené do skladů, aby byla kapsička dostečně prostorná. Pak kapsičku přehneme nahoru a dno znovu přešijeme.

Boky kapsiček jen nastehujeme na boky, protože je přišijeme zároveň se spodní látkou. Proto si sklady kapiček urovnáme tak, aby se při šití nedostaly do švu. Prosím, vzhledem k tomu, že budeme sponkovník obracet z rubu na líc, nedoporučuji použít špendlíky, ale nastehovat!

Obě látky - svrchní (s kapsičkami) a spodní položíme lícem k sobě, zkonstrolujeme, zda se tělo kapsy nedostalo mezi švy, sesteuhjeme si 3 strany, Tj. boční, spodní a boční a můžeme na stroji obšít. Pak sponkovník obrátíme ponechaným otvorem na líc, srovnáme kapsy, rohy a dovnitř vsuneme připravenou výztuhu nažehlovací hmotou obrácenou na zadní látku.

Na horní straně sponkovníku otevřený otvor, do kterého vsadíme zavěšovací poutka, zahneme okraje a sestehujeme. Pak všechny 4 strany prošijeme na šicím stroji asi 3 mm od okraje. Začínáme v levém horním rohu a končíme na pravém horním rohu horní části, takže máme upevnění poutek 2x prošité.

Nakonec přižehlíme výztuhu a pečlivě vyžehlíme kapsy. Pokud máme pocit, že jsou příliš veliké, můžeme bočnice proštepovat, nebo udělat zapínání na poutko a knoflíček.
Střihy č. 537 a 542