***
* **

N Á V O D Y

Š I T Í :

návod ŠITÍ: Všívání rukávů

5. září 2016 v 22:13 | STŘIHY OTYLKA |  RUKÁVY
Konstrukce rukávové hlavice je mírně asymetrická. Strana s větším výkrojem patří vždy přišít ke přednímu dílu oděvu.

Hlavicové rukávy všíváme po druhé zkoušce. Halenka, nebo jiný oděv, je sešitá, s límcem, rukávy mají boční švy sešité a vypracované manžety.
Hlavici rukávu můžeme (podle použitého střihu) navolnit ve vrchní části. Začneme od značení obrysu hlavice po celé délce horního oblouku tak, aby vznilké záhyby byly rovnoměrné a největší zřasení aby bylo okolo ramenního švu.
Halenku složíme na polovinu lícem dovnitř.
Upravíme halenku v průkrčníku a sešpendlíme.
Dbáme, aby náramenice i boční švy ležely naprosto přesně na sobě. Upravíme délku náramenic a bočních švů a sešpendlíme průramky. Stejnoměrně sestříhneme náramenice i tvar průramku.
Halenku rozšpendlíme, obrátíme naruby, rukáv vsuneneme dovnitř a lícem k líci přiložíme hlavici vrcholem označeným kličkováním proti ramennímu švu (pozor, nezaměmit pravý a levý rukáv!!). Ve spodní části průramku by měl u dobrého střihu rukávový šev zhruba navazovat na boční šev halenky.
Rukáv vešpendlíme a vestehujeme do průramku, a halenku vyzkoušíme. Opravíme případné nedostatky a přešijeme strojem. Při zapošití přešijeme švy 2 cm přes sebe.
Odstraníme stehování (v celé halence) všechny švy rozžehlíme.
Gotické rukávy se od dnešní liší dlouhým cípem vysícím až k zemi. Postup vsazování je stejný, rukáv však musí být vypodšívkovaný. Střihneme jej tedy z dvojí látky. Po sešití bočních švů zasuneme jeden rukáv do druhého lícem k sobě, Jeden rukáv tedy bude lícm navrch, druhý naruby. Sešijeme okraje cípu tj. svrchní látku i podšívku, obrátíme celý rukáv na líc a urovnáme. Jelikož je cíp příliš dlouhý, je lépe obě vrstvy sešpendlit a prostehovat podél hlavice. Vnitřní švy na spodní straně rukávu se mají překrývat. Pak rukáv obvyklým způsobem vsadíme do průramku a všijeme svrcní látku. Podšívku phrneme přes vzniklý a rozžehlený šev a v ruce krytým stehem přišijeme.

Tyto rukávy lze i připínat do oděvu, Za tímto účelem musíme i horní číst. tj. rukávovou hlavici obšít, rukáv ponechanou dírkou obrátit na líc a zbylý otvor začít v ruce. Na rukávové hlavici vypracujeme zapínání, nebo přivazování stužkami.