***
* **

N Á V O D Y

Š I T Í :

návod ŠITÍ: živůtek rokových šatů

13. prosince 2016 v 20:09 | STŘIHY OTYLKA |  historie = KRINOLÍNA
SPOTŘEBA LÁTKY :
2 x délka živůtku + 1 x délka rukávu = 120 cm šíře 140 cm
před započetím prací ještě základní rady:
a/ první verzi u nového, tj. nevyzkoušeného střihu vždy šiju z obyčejné látky
b/ zkoušet, zkoušet, zkoušet...
c/ proštepovávat švy až po vyzkoušení a vyladění nepřesností. Každá postava má různé zaoblení a disproporce. Ty jsou potřeba upravovat až při šití.
Vypracovaný střih položíme na látku.

SPOTŘEBA LÁTKY:
určíme podle boční délky končetiny + 5% + 8 cm x 8m (obvod sukně)
prodloužení o 5% je nutné, protože konstrukce krinolíny sukni nadzvedne a 8 cm je na úpravu délky a záložku dolního okraje.
U položení střihu na látku máme dvě možnosti:
  1. vyměřit na látce výšku sukně a délku 8m. Odstřižený pruh použijeme na živůtek a rukávy. Přebytek látky tvoří asi 5 m x 40 cm (spotřeba: 800 x 140 cm)
  2. vyměřit na látce 6x délku sukně (šířka dílu je 140 cm) a jednotlivé díly sešít. Na živůtek použijeme 2 x výšku živůtku + délku rukávu i se spodním dílem. (spotřeba: 800 x 140 cm)
Díly vystřihneme s přídavkem na švy 5 cm na záložky. Nastehujeme prsní a pasové záševky na předním i zadním díle. Nastehujeme zesazení ramen a boků a naznačíme si zapínání na vsadku středového předního dílu. Přední středový díl střihneme z dvojité látky, jejíž obva díly přiložíme lícem k sobě a obšijeme (ponecháme otvor na obrácení. Po obrácení otvor zašijeme a díl zažehlíme. Středový díl použijeme jako vsadku do přední části živůtku. Vsadku připínáme pomocí patentek nebo háčků. Proto je potřeba, aby byl asi o dva centimery širší, než otvor mezi bočními díly předního dílu živůtku.
Při zkoušce zkontrolujeme sklon a šíři ramen, správnost vypracování záševků a šíři pasu na předním i zadním díle. Pokud jsou někde nedostatky, opravíme je přestehováním záševků a boků.
Musíme si uvědomit, že v době baroka i rokoka byl módní úzký pas stažený korzetem, a proto i živůtek byl značně vypasován.
Pokud živůtek dobře sedí, můžeme vše sešít na šicím stroji začistíme švy.

U rukávů sešijeme boční švy a dvojím nastehováním navolníme rukávovou hlavici, aby šla lépe vsadit do průramku. Vyzkoušíme, zda je vše v pořádku, upravený rukáv nastehujeme a přešijeme na stroji.
V oblasti lokte přišijeme k rukávu zvonové rozšíření a olemujeme spodní okraj.

VYBRANÉ STŘIHY:

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Hanka | Web | 14. prosince 2016 v 10:35 | Reagovat

To je ono, super a palec nahoru.....