*
*

N Á V O D Y

Š I T Í :

návod ŠITÍ: sukně renezančních šatů

23. ledna 2018 v 21:43 | STŘIHY OTYLKA |  historie = RENESANCE
SUKNĚ:
Na vyžehlené látce srovnáme střižené okraje. Složíme ji po délce na polovinu lícovou stranou dovnitř a sešpendlíme na pevných okrajích, aby se nesmekala. Na takto připravené látce poskládáme jednotlivé střihové díly, řádně přišpendlíme. Obrysy obkreslíme přesně krejčovskou křídou a přikreslome si i švové přídavky. Po stranách po dvou centimetrech, v průramku a průkrčníku po 1 centimetru. U dolního okraje nejméně 5 cm. Jedotlivé díly střihu vystřihneme.
Po té střih sejmeme a linie prostehujeme dlouhým stehem stehovací nití. Stehy necháváme volné, obě vrstvy látky mezi sebou prostřihneme. Nesmíme zapomenout prostehovat i středy dílů na přeložené látce.
Pokud živůtek šatů je v pořádku, můžeme našpendlit švy sukně. Každá látka se chová trochu jinak a je možné, že bude potřeba tvar sukně přizpůsobit vašim požadavkům. Vyzkoušíme oděv, doladíme tvar a pokud je vše v pořádku, švy přešijeme na stroji a okraje obentlujeme.

ZAČIŠTĚNÍ OKRAJE SUKNĚ
Každá látka má snahu se při šití natahovat, proto musíme okraj šatů a sukně znovu vyměřit. Vyměření provádíme s vloženou pasovou vycpávkou. Zde budeme potřebovat pomoc další osoby. Stoupneme si na vyšší pevnou podložku (stůl, židle, schody, nižší rovný kus pevného nábytku) Druhá osoba měří výšku sukně, tj rozdíl mezi podložkou a okrajem oděvu od podložky vzhůru.
Přední okraj sukně by měl být lehce nad špičky střevíčků, aby nedošlo při pohybu k úrazu.
Po té upravíme tvar zadního dílu a celý spodní okraj 2 x zahneme a ručně drobným stehem okraj začistíme. Je to sice pracnější, než-li přešití na stroji, ale námaha se vyplatí.