N Á V O D Y ...Š I T Í :

návod ŠITÍ: živůtek renezančních šatů

23. ledna 2018 v 21:29 | STŘIHY OTYLKA |  historie = RENESANCE
SPOTŘEBA LÁTKY :
2 x délka živůtku + 1 x délka rukávu = 120 cm šíře 140 cm
před započetím prací ještě základní rady:
a/ první verzi u nového, tj. nevyzkoušeného střihu vždy šiju z obyčejné látky
b/ zkoušet, zkoušet, zkoušet...
c/ proštepovávat švy až po vyzkoušení a vyladění nepřesností. Každá postava má různé zaoblení a disproporce. Ty jsou potřeba upravovat až při šití.

Na vyžehlené látce srovnáme střižené okraje. Složíme ji po délce na polovinu lícovou stranou dovnitř a sešpendlíme na pevných okrajích, aby se nesmekala. Na takto připravené látce poskládáme jednotlivé střihové díly, řádně přišpendlíme. Obrysy obkreslíme přesně krejčovskou křídou a přikreslome si i švové přídavky. Po stranách po dvou centimetrech, v průramku a průkrčníku po 1 centimetru. U dolního okraje nejméně 5 cm. Jedotlivé díly střihu vystřihneme.
Po té střih sejmeme a linie prostehujeme dlouhým stehem stehovací nití. Stehy necháváme volné, obě vrstvy látky mezi sebou prostřihneme. Nesmíme zapomenout prostehovat i středy dílů na přeložené látce.
Střihová konstrukce je u tohoto typu oděvu poněkud složitější, proto si střih živůtku nejdříve zkopírujeme na střihový papír a jednotlivé části vystřihneme. Původní střih nám poslouží jako šablona pro sesazení částí k sobě a poté jej použijeme pro podšívku.
Díly vystřihneme s přídavkem na švy 2 až 5 cm na záložky. Přední i zadní díl je složen z více částí, proto je nejdříve sestehujeme podle původního střihu.
Nastehujeme prsní a pasové záševky na předním i zadním díle. Nastehujeme zesazení ramen a boků a naznačíme si zapínání na vsadku středového předního dílu. Přední středový díl střihneme z dvojité látky, jejíž oba díly přiložíme lícem k sobě a obšijeme (ponecháme otvor na obrácení. Po obrácení otvor zašijeme a díl zažehlíme. Středový díl použijeme jako vsadku do přední části živůtku. Vsadku připínáme pomocí patentek nebo háčků. Proto je potřeba, aby byl asi o dva centimery širší, než otvor mezi bočními díly předního dílu živůtku.
Při zkoušce zkontrolujeme sklon a šíři ramen, správnost vypracování záševků a šíři pasu na předním i zadním díle. Pokud jsou někde nedostatky, opravíme je přestehováním záševků a boků.
Musíme si uvědomit, že v historii byl módní úzký pas stažený korzetem, a proto i živůtek byl značně vypasován.
Pokud živůtek dobře sedí, můžeme vše sešít na šicím stroji začistíme švy. Stejným způsobem ušijeme i podšívku PD a ZD živůtku a vložíme výztuhy:
Šipky vyznačují osnovu látky.
Výztuhy použijeme z plochého tvrdého materiálu, živůtek byl hodně tuhý a tvaroval postavu jako krunýř.
U rukávů sešijeme boční švy a dvojím nastehováním nabereme rukávovou hlavici, aby šla lépe vsadit do průramku. Vyzkoušíme, zda je vše v pořádku, upravený rukáv nastehujeme a přešijeme na stroji.
Loketní záševek použijeme jako zapínání rukávu. Na zapínání se používaly drobné kostěné korálky, nebo perličky. Časté bylo i šněrování.

VYBRANÉ STŘIHY:
Šaty Aneta
střih a návod na šití historického renezančního kostýmu
e-shop zdarma

492,- Kč
Dostupnost: 10 dnů
Šaty Aranka
střih a návod na šití historického renezančního kostýmu
e-shop zdarma

492,- Kč
Dostupnost: 10 dnů